Borås centralstation är en järnvägsstation med
tågtrafik på Kust till kust-banan, Älvsborgsbanan och Viskadalsbanan.
Stationsområdet ligger strax utanför den äldsta stadskärnan. Stationshusets
huvudingång vetter mot en öppen och delvis trafikerad torgliknande yta kallad
Centralplan, där en taxistation finns och en regional bussterminal kallad Borås
resecentrum. Spårområdet ligger norr om stationsbyggnaden. Väster om stationen
ligger före detta lokstallar. Stationen blev byggnadsminne år 2001.
Under 1880-talet tillkom ytterligare två banor: den sydvästliga Varberg-Borås
Järnväg och den sydliga Kindsbanan. Stadens fjärde järnväg blev den västliga
Göteborg–Borås Järnväg som stod klar 1894, och vars ägare lät bygga en ny
station vid en tidigare hållplats längs Varbergsbanan och denna järnvägsstation
skulle under lång tid kallas Borås Nedre. År 1902-03 anlades ytterligare en
privatbana – Borås-Alvesta Järnväg, och 1917 ännu en – Borås–Ulricehamns
Järnväg. Båda banor hade Borås Nedre som station och gick ur staden mot sydöst.
Under 1900-talets första decennier utvecklades ett allt närmre samarbete mellan
järnvägslinjerna, och de slogs samman 1930. Borås Nedre blev den gemensamma
huvudstationen och stationsnamnet ändrades till Borås Central.
Stationshuset ritades av arkitekten Adrian C. Peterson i samarbete med sonen
Carl Crispin som då var privatpraktiserande arkitekt i Borås. Regeringen
beslutade 27 augusti 1986 att byggnaden skulle skyddas som statligt
byggnadsminne. Den 1 januari 2001 övergick fastigheten till att bli
byggnadsminne enligt 3 kap. kulturmiljölagen. Riksantikvarieämbetet
fastställde skyddsföreskrifter 27 maj 2003 i samråd med ägaren Jernhusen AB och
Länsstyrelsen för Västra Götalands län. Ett övergripande syfte är att
tillgängliggöra den historia om länets kulturarv som byggnadsminnena berättar
och att därigenom öka medvetenheten om dess kulturhistoriska värden.
Byggnadens exteriör är strikt symmetrisk med en kraftigt markerat tvåvånings
mittparti flankerat av lägre sidopartier med två fönsteraxlar. Mittdelen
markeras särskilt genom två torn samt ett centralt gavelparti med utkragade
torn. Rundbågemotivet upptill i bottenvåningens fönster hålls ihop av murade
tegelband och ger byggnaden tyngd och horisontalverkan, rundbågen används även i
mittdelens och tornens takgesims. Vertikalverkan skapas genom tornen och
gavelpartiet och förstärks av krönta utsirade smidesdetaljer. Byggnadsmaterial
består huvudsakligen av natursten och hårdbränt tegel. Den ökade trafikmängden i
början av 1900-talet ställde krav på utbyggnad av såväl station som stationshus.
Byggnadens sidopartier förlängdes med tre fönsteraxlar och avslutades med ett
förhöjt gavelparti med samma formspråk som det i mittdelen. Taket är täckt med
grön falsad plåt. Väntsalen har stora fönster med två lufter samt överluft.
Bågarna är brunmålade. Fönstren på övre våningsplanet i byggnadens mittparti
avslutas upptill med segmentbåge.
Interiören har genomgått flera förändringar under årens lopp, senast 1991 då
bland annat väntsalen ommålades och entrédörrarna byttes ut.
Klicka på
bilden för att komma till bildgalleriet med flera bilder
68 Bilder |